PRE otevřela na Praze 11 unikátní dobíjecí HUB. Poprvé k dobíjení využívá úložiště z použitých baterií vozů ŠKODA Enyaq.

Pražská energetika ve spolupráci se Škoda Auto DigiLab otevřela na Praze 11 unikátní dobíjecí HUB poprvé k dobíjení využívá také energetické úložiště sestavené z použitých baterií vozů ŠKODA Enyaq

Jedna ultrarychlá dobíjecí stanice s výkonem 150 kW, dalších pět AC dobíjecích stanic s výkonem 2 x 22 kW a energetické úložiště, které je sestaveno z bateriových modulů, jež dříve sloužily ve vozech ŠKODA Enyaq iV – to vše naleznete na parkovišti u plaveckého bazénu Prahy 11 na Chodově.

Dobíjecí stanice PREpoint jsou zde navrženy jako klasický městský dobíjecí HUB, který dokáže zajistit nabíjení až 12 elektromobilů zároveň. Takto nastavené parametry dobíjecího místa se v Praze stávají standardem, ale forma řešení způsobu připojení tady na Praze 11 je naprosto unikátní. Díky tomu, že je příslušné dobíjecí místo vybaveno bateriovým úložištěm s kapacitou 300 kWh, bylo možné realizovat náročnou instalaci ve velmi krátkém čase a s výrazně nižšími nároky na elektrickou distribuční soustavu.

Výše zmíněné energetické úložiště je uspořádáno z bateriových modulů, které předtím sloužily ve vozech ŠKODA Enyaq iV. Toto takzvané sekundární využití baterií je nejúčinnější formou recyklace, kdy je efektivně využita zbytková kapacita baterie a tím je prodlužen její životní cyklus. V rámci energetického úložiště jsou vysoce kvalitní baterie méně namáhány a mohou tak bez problému sloužit dalších 10 a více let. Energetická úložiště umožní rozvoj nabíjecí infrastruktury i v místech, kde by jinak nebylo technicky možné velké množství dobíjecích stanic postavit.

„Pražská energetika si díky tomuto projektu na Praze 11 otestuje použití bateriového úložiště jako alternativního způsobu posílení distribuční sítě, kdy nemusí řešit nutné navýšení výkonu pomocí zdlouhavé výstavby úplně nové kabelové sítě,“ říká Vojtěch Fried z oddělení Rozvoj elektromobility v PRE.

„Baterie jsou před nasazením v úložišti podrobeny kapacitnímu testu, který spočívá v provedení úplného nabití a vybití, vizuálnímu testu a testu komunikace,“ uvádí Jan Železný ze společnosti ŠKODA AUTO DigiLab. „Pro účely energetických úložišť se hodí opotřebené baterie s tzv. state-of-health (SOH) i pod 70 %. My se u našich baterií z testovacích či vývojových vozů na tato čísla zatím nedostáváme,“ říká Jan Špatný ze ŠKODA AUTO.

Protipožární opatření úložiště jsou jak pasivní (robustnost bateriových modulů původně homologovaných pro provoz ve vozidlech), tak aktivní v úložišti samotném, kde je monitorována řada parametrů. Kdyby došlo na nejhorší, je zde integrován požární ventil, kterým se bateriová část zcela zaplaví a ochladí.