Pozor na pochybné prodejce elektřiny

I v době šíření koronaviru se můžete setkat s podomními prodejci elektřiny. Stejně jako informoval Český rozhlas v rozhovoru s tiskovým mluvčím ERÚ, rádi bychom vás varovali, abyste si dávali pozor a nenechali se napálit tzv. šmejdy. Podomní prodejci se v mnoha případech vydávají i za zástupce Pražské energetiky. Tato informace je však nepravdivá.

Připravili jsme pro vás proto několik praktických rad, které vám mohou pomoci.

 

6 rad, jak nenaletět šmejdům

1. Neuzavírejte žádné smlouvy s podomními prodejci nebo po telefonu.
Do problémů se často dostanete jen proto, že vás „šmejdi“ zastihli nepřipravené.

2. Nenechte se do ničeho nutit.
Podomní prodejci mají často příjemné vystupování i vzhled a snaží se navodit takovou atmosféru, aby mohli velmi dobře promyšleným a naučeným jednáním získat zákazníka za každou cenu na svou stranu. Jsou školení na to, aby vás přiměli k souhlasu. Vezměte si proto čas na rozmyšlenou. Seriózní firma vám stejné podmínky nabídne i za pár dní.

3. Nenechte se zmást vidinou velké úspory.
Prodejci slibují úspory, které nejsou podloženy solidním výpočtem ani spotřebou konkrétního zákazníka. Často argumentují obecným příkladem, kdy k výpočtu používají daleko vyšší spotřebu elektřiny, než má běžně vybavená domácnost. Změna dodavatele může obsahovat skryté poplatky, o nichž se prodejci nezmiňují. Prostudujte si proto důkladně všechny materiály.

4. Neposkytujte cizím lidem své osobní údaje ani údaje ze své faktury.
Podomní prodejce obvykle vyžaduje k nahlédnutí vaši fakturu. Ta však obsahuje i osobní údaje, číslo zákazníka, spotřebu, fakturovanou částku apod. Tyto údaje jsou snadno zneužitelné!

5. Naučte se říkat ne.
Prodejci často bývají neodbytní a dokážou ve vás vyvolat dojem, že něco musíte. Není to pravda. Nemusíte s nimi mluvit, nemusíte je pustit k sobě domů a rozhodně s nimi nemusíte uzavřít smlouvu. Pokud je nabídka seriózní, neměl by vás prodejce k podpisu žádným způsobem nutit. I přes váš nezájem mohou někteří z prodejců požadovat váš podpis údajně jako potvrzení, že s vámi jednali. Takový podpis může být v kombinaci s dalšími osobními údaji zneužitelný.

6. Ověřujte informace.
Podívejte se na internet, proberte nabídku s partnerem či s dětmi nebo nám zavolejte na bezplatnou linku 800 550 055. Vždy byste měli mít možnost si podomního prodejce u dané společnosti ověřit. Předkládané průkazy nemusí být pravé.

 

Příběh pana Petra

Pan Petr si myslel, že podepisuje převzetí několika roušek. Přitom nevědomky podepsal u podomního prodejce nevýhodnou smlouvu na elektřinu, kvůli níž mu teď pochybný dodavatel vyhrožuje soudem.

Nenechte se napálit. Spolehněte se vždy na nás, ověřeného dodavatele elektřiny.

Jsme tu pro vás.

Uzavřeli jste smlouvu s podomním prodejcem? Můžete smlouvu vypovědět!

Smlouvu uzavřenou s jiným dodavatelem máte nárok bez sankce vypovědět ve lhůtě do 15. dne po zahájení dodávky elektřiny nebo plynu za předpokladu, že jste fyzická osoba v postavení spotřebitele (tj. nepodnikatel). Výpovědní doba činí 15 dnů a začíná prvním dnem měsíce následujícího po doručení výpovědi dodavateli.

V tomto případě vyplňte níže uvedené formuláře a zašlete nám je jedním z níže uvedených způsobů.

Vyplněné a podepsané formuláře nám doručte:

  • poštou na adresu:
    Pražská energetika, a. s., Zákaznické služby
    Na Hroudě 1492/4, 100 05 Praha 10
  • naskenované jako PDF přílohu na e-mailovou adresu: pre@pre.cz.

Co bude následovat:

  • Obdržené odstoupení/výpověď jinému dodavateli za vás doručíme, v případě nutnosti vás budeme kontaktovat na telefonu uvedeném ve formuláři.
  • Nejpozději do 5 kalendářních dnů vám zašleme akceptaci odvolání výpovědi.